Tuesday, May 16, 2006

Passagen – fra nedtagningen af gårsdagens visuelle kommentarer og kunstneriske refleksioner over samtiden, til opsætningen af dagens aktuelle udsagn - finder sted præcis på slaget kl. 12.10. Selve ordet passage og de konkrete hændelser, som er forbundet hermed, spiller en central rolle for konceptet bag Emergency Room og danner grundlaget for de aktiviteter, der udspiller sig inden for dets rammer. Passagen indikerer et poetisk moment, en overgangstid, hvor den politisk motiverede kunst indfletter sig i verden for at udfolde nye perspektiver på den aktuelle politiske situation. Passagen er en revolutionær begivenhed uden utopiske visioner. En kraftfuld og reel begivenhed, der for Thierry Colonel indeholder potentialet til at foranstalte kulturel forandring. Passagen er en rumlig form, idet dens umiddelbart flygtige og bevægelige karakter samtidig også indebærer nødvendigheden af et stærkt præcisionsmoment, som implementeres af, at den finder sted på et bestemt tidspunkt. Begrebet præcision afspejler i både form og teori disciplin, og er i den forstand tæt forbundet med begrebet aktualitet, som betoner projektets basale krav om, at de udstillende kunstnere bør reagere spontant på samtidens temaer og debatter og på dagsbasis. Præcisionsmomentet fungerer i praksis først og fremmest som et konkret rum for at skabe forskel. En forskel som alle interesserede er vidner til samtidig i tidsrummet mellem 12.10 og 12.20. De tre begreber passage, præcision og aktualitet er en del af formen i Emergency Room og udgør tilsammen en kunstnerisk energi, som adskiller sig fra resten af samfundet, netop ved at gribe ind i det for at synliggøre og gøre opmærksom på destruktive tendenser.

Passagen er en revolutionerende begivenhed, der animerer erkendelsen af, at disciplin skaber forskel: et poetisk moment, som skaber et pusterum til nuanceret refleksion midt i mediernes hastigt cirkulerende billede- og informationsstrøm, en
flygtig, men stadigt tilbagevendende eksplosion af kunstnerisk energi, der borer sig ind i samfundet for at påpege forskellige aspekter af nyhedsmediernes mekanismer og underholdningsstrategier.

Passagen er et kighul, der skærer sig ind i overfladen på det spejl, som skuespillersamfundet har iscenesat mellem mennesket og verden. Et spejl der udvisker værdifulde forskelle med sit forførende og blændende genskær. Det er dette genskær som passagen bryder med for at genindsætte forskellen mellem fiktion og virkelighed, for at markere den grænse mellem underholdning og ansvarsfuld formidling af information, som mediernes nyhedsstrøm har sløret. Passagen fra samtid til fremtid er et mulighedsrum uden nostalgisk tilbageskuen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home